پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119397
ليبراسيون: تمديد مهلت مذاکرات هسته‌اي اجتناب‌ناپذير است
تاریخ انتشار : 1393/08/08 09:29:12
نمایش : 1783
نشريه فرانسوي «لبراسيون» طي گزارشي با اجتناب‌ناپذير خواندن تمديد مهلت مذاکرات هسته‌اي، حصول توافق هسته‌اي ايران را پايان‌بخش اختلافات مسموم 12 سال گذشته در روابط بين‌المللي دانست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از فارس، نشريه فرانسوي «ليبراسيون» روز چهارشنبه طي گزارشي به مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه موسوم به ۱+۵ پرداخت و نوشته تمديد اين مذاکرات اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد.

«ايران بازگشت به عقب در برنامه هسته‌اي خود به ويژه در خصوص غني‌سازي اورانيوم را نخواهد پذيرفت و در ارتباط با حقوق هسته‌اي خود قدمي عقب‌تر نخواهيم رفت اما آماده‌ايم تمامي اقدامات لازم براي شفاف‌سازي و جلب اطمينان را انجام دهيم. تمامي ظرفيت‌هاي هسته‌اي حفظ خواهند شد و هيچيک از تأسيسات ما تعطيل يا متوقف نخواهد شد و هيچگونه آسيب و لطمه‌اي به روند تحقيقات و توسعه علمي کشور وارد نخواهد آمد و غني‌سازي اروانيوم در مقياس صنعتي با توجه به نيازهاي کشور انجام خواهد شد»؛ اين‌ها سخناني بود که «عباس عراقچي» از مذاکره‌‌کنندگان ارشد هسته‌اي ايران روز شنبه گذشته در واکنش به گفته‌هاي پنجشنبه گذشته «وندي شرمن» معاون وزير خارجه و مذاکره‌کننده ارشد آمريکا در مذاکرات هسته‌اي ايران که از تهران خواسته بود براي دستيابي به صلح تصميم صحيحي را اتخاذ کند، اظهار داشت.

وندي شرمن همچنين اعلام کرده بود: «چنانچه ايران واقعا مي‌خواهد اختلافات خود را با جامعه بين‌الملل حل کند و روند لغو تحريم‌ها عليه خود را تسهيل کند، فرصتي بهتر از فرصت باقيمانده تا ۲۴ نوامبر (۳ آذر) يعني مهلت نهايي حصول توافق جامع براي آن وجود ندارد.»

گروه ۱+۵ شامل چين، آمريکا، فرانسه، انگليس، روسيه و آلمان از ماه‌ها پيش مذاکرات با تهران در راستاي دستيابي به توافق در خصوص برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران را آغاز کرده‌اند.

قدرت‌هاي غربي به دنبال دستيابي به توافقي هستند که تضمين کند برنامه هسته‌اي ايران با اهداف کاملا غيرنظامي صورت مي‌گيرد و در ازاي آن تحريم‌هاي بين‌المللي اعمال شده بر جمهوري اسلامي ايران لغو شوند؛ توافقي که در صورت حصول پايان‌بخش اختلافات مسموم ۱۲ سال گذشته در روابط بين‌المللي خواهد بود.

ليبراسيون در ادامه گزارش خود نوشت: مذاکرات جدي که از ماه ژانويه گذشته تاکنون آغاز شده، پيشرفت‌هايي را در پي داشته است. البته مسائل مهم متعددي به ويژه ظرفيت توليد غني‌سازي ايران پس از حصول توافق که در سطح پايين مي‌تواند براي برنامه هسته‌ي‌اي غيرنظامي و در سطح بالا در توليد بمب هسته‌اي مورد استفاده قرار گيرد، هنوز در حالت معلق قرار دارند.

اين در حاليست که با وجود پيشنهادات جديد آمريکا، هنوز توافقي در خصوص ريتم لغو تحريم‌ها عليه ايران که خواستار لغو تمامي تحريم‌هاست، صورت نگرفته است.

در پايان بايد گفت که آمريکايي‌ها نمي‌خواهند روند مذاکرات هسته‌اي پس از ۲۴ نوامبر تمديد شود اما به عقيده بسياري از ناظران و کارشناسان تمديد مهلت نهايي براي دستيابي به توافق جامع اجتناب‌ناپذير است.

تازه‌ترين دور از مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ روز ۲۴ مهر بدون اعلام نتيجه پايان يافت و طرفين براي توافق تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. اين در حاليست که روزنامه لس‌آنجلس‌تايمز روز يکشنبه گذشته گزارش داد که گفت‌وگو براي تمديد مذاکرات، آغاز شده است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html